Wednesday, 6 March 2013

SOALAN LATIHAN PENDIDIKAN MORAL TINGKATAN 2


Tingkatan 2

Contoh soalan Tingkatan 2 daripada Bidang 1 ( Perkembangan Diri )

Contoh soalan Berstruktur

1.
Abang  : Adik, jangan tangkap burung itu dengan jerat. Kita perlu                     
              menyayangi burung.
Adik    : Kenapa bang... ? Burung bukannya manusia.
Abang  : Bukan begitu. Burung juga makhluk ciptaan Tuhan. Kita perlu   
              memeliharanya dengan baik.
Adik     : Tapi bang...kalau tak mahu dijerat boleh ke saya melastik burung?
Abang  : Itu tindakan yang agak keterlaluan.Bayangkan adik ditangkap dan
              dijerat. Adik suka tak?
Adik    : Tak suka.
Abang  : Semua benda hidup adalah ciptaan Tuhan dan kita tidak boleh
              menganiaya makhluk Tuhan.
 Adik   : Oh begitu. Saya minta maaf bang...Saya tidak akan menganiaya
              makhluk lain.



(a)    Huraikan dua nilai yang perlu ada pada watak Adik.
i)                    ......................................................................................................................................................................................................................................................
ii)                  ......................................................................................................................................................................................................................................................
       [4 markah]

(b)   Setelah mendengar penjelasan daripada Abang, Adik meminta maaf atas    kesalahannya. Nyatakan satu nilai yang ditunjukkan oleh Adik.
................................................................................................................................................................................................................................................................................................
                                                                                                             [1 markah]
(c)    Huraikan tiga faedah memelihara spesies burung dan tumbuhan ciptaan Tuhan.
i)                    ......................................................................................................................................................................................................................................................
ii)                  ......................................................................................................................................................................................................................................................
iii)                ......................................................................................................................................................................................................................................................
       [3 markah]

(d)   Terangkan dua cara terbaik untuk melindungi spesies burung dan tumbuh-tumbuhan hutan.
i)                    ......................................................................................................................................................................................................................................................
ii)                  ......................................................................................................................................................................................................................................................
       [2 markah]

Contoh Peraturan Pemarkahan

1 (a )    Nilai Kasih Sayang- Perasaan cinta yang mendalam terhadap makhluk ciptaan tuhan
Nilai Kesederhanaan- Melastik burung ialah tindakan yang keterlaluan dan manusia tidak patut menganiaya makhluk Tuhan

  ( b )    Nilai Hemah Tinggi

  ( c )       i.   Agar spesies burung dan tumbuhan tidak pupus
               ii.  Agar spesies  burung dan tumbuhan dapat dilihat oleh generasi akan datang
               iii. Agar spesies dan tumbuhan ini menjadi kebanggaan negara sebagai kahazanah
 
  ( d )       i.   Kempen kesedaran tentang pentingnya pemeliharaan spesies terncam
               ii.   Penguatkuasaan undang-undang- denda dan dipenjara.


     Contoh Skema Jawapan

            ( a )      Nilai Hemah Tinggi
            ( b )      Nilai Kerajinan
            ( c )      Nilai Amanah
            ( d )      Nilai Harga Diri
            ( e )      Nilai Kasih Sayang

No comments:

Post a Comment